piątek, 16 marca 2012

POLICJA I OBYWATEL


Ot tak szperając po sieci natrafiłem na pewien wątek na forum poruszający uprawnienia Policji podczas kontroli pojazdów.

Wątek mocno się poszerzył obejmując uprawnienia Policji do przeglądania czy też przeszukania bagaży i ogólnie zachowanie Policji podczas kontroli drogowej pojazdu. Zaczytałem się bo temat mnie zaciekawił a dyskusja miejscami była nawet dosyć burzliwa :)  Łatwo mogłem się zorientować, że punkt widzenia zależy "od miejsca siedzenia" tj. prezentowane były dwa główne poglądy - od strony "obywatela" i strony "funkcjonariusza" Tam też natrafiłem na link do tego artykułu.

Artykuł ten opisuje jeden z odcinków programu telewizyjnego "GLINY"  a konkretnie podejście Policjantów do przypadkowych obywateli, w nim pokazane.
Autor jak się zorientowałem na stałe mieszka za granicą w "normalnym" demokratycznym kraju i opisał swoje spostrzeżenia z tej perspektywy.

Zagłębiłem się w lekturę a że mam własne doświadczenia z "dziennikarzeniem" TVN, zagłębiłem się tym chętniej. Przeważnie też, jestem ciekaw co inni mają do powiedzenia w danej sprawie. Może komentarze zbieżne będą z moimi odczuciami? Poczuję, że nie jestem osamotniony w swych poglądach a nawet jakąś więź z ogółem, która być może, zaowocuje w przyszłości jakimś ruchem społecznym, walczącym z bezprawiem i niesprawiedliwością, kto wie ? :) A tu Dupa! Tak dupa blada jak lubił mawiać mój Pan od WF-u ( w szkole ponadpodstawowej rzecz jasna) Komentarza przychylnego autorowi ze świecą szukać! No normalnie ręce i szczęka opadają!... toż to debilizm w czystej postaci!
Bo trzeba być Debilem albo UBekiem, żeby wszelkie działania Policji nie do końca zgodne z prawem uznawać za usprawiedliwione w ramach "działań prewencyjnych".
 Policjant wykorzystuje przewagę jaką daje mu mundur i znajomość przepisów, interpretowanych jak mu akurat wygodnie a gawiedź się cieszy, bo Pan zza kamery wstawia gadki o zatrzymaniu groźnych (BYĆ MOŻE) chuliganów!
I żeby nie było nienawidzę chuliganów! Bezmyślna przemoc i wykorzystywanie (bezmyślne i w złym celu) siły, budzi we mnie odrazę. Nie jestem też "anty Policyjny" Ale mamy przecież prawo i przepisy które przestrzegać obowiązek mamy wszyscy w tym i Policja.

 Tu mała dygresja, programy TVN z cyklu "reporterskich" "interwencyjnych" są czasem lepsze, czasem gorsze, czasem bardziej prawdziwe, czasem mniej. Czasem poruszają ważne tematy a czasem (często) robią z czegoś, na siłę sensację. Do tego te debilne komentarze lektora, które skądinąd ciekawy, zabawny program potrafią obrzydzić lub na siłę przekonywać do czegoś co niby jest na ekranie a co widz widzi zupełnie inaczej. Ale podobno telewizja rządzi się swoimi prawami :-)

      Wracając do tematu, piszę tu o powszechnie prezentowanej postawie "PRAWORZĄDNYCH OBYWATELI" którzy w każdym przypadku usprawiedliwiają działania SŁUŻB choćby i bezprawne, w imię bliżej nie określonego dobra społeczeństwa, tudzież zapewnienia BEZPIECZEŃSTWA. Czasem tylko w bardziej skrajnych przypadkach jak np. IDIOTYCZNE STRZELANIE PRZEZ POLICJANTÓW DO TYGRYSA i przy okazji zabicie weterynarza, CZY OSTRZELANIE NIE TEGO AUTA i zabicie niewinnego chłopaka, wyrażą ubolewanie i współczucie ale mimo tego poglądów nie zmieniają! Postawa ta "JA NIE MAM NIC DO UKRYCIA BO JESTEM UCZCIWY" jest według mnie po prostu głupia i zmienia się całkowicie kiedy to owych "uczciwych" osobiście dotknie.
   A uświadomię niedowiarków, że ofiarą przestępstwa czy niesprawiedliwości może stać się każdy, nawet uczciwy nic nie mający do ukrycia obywatel! Policja i inne SŁUŻBY jest SŁUŻBĄ właśnie! i jest od służenia obywatelom w zakresie swych obowiązków i uprawnień które to jasno określają i stanowią przepisy prawa. Nagminne przekraczanie uprawnień czy wręcz łamanie prawa przez służby tu akurat Policję powinno być piętnowane BEZWZGLĘDNIE gdyż tylko tak można wyeliminować takie niepokojące i niepożądane zjawiska z naszego życia bądź co bądź w wolnym praworządnym kraju. Policja jako organ stojący na straży prawa powinna i MUSI być KRYSTALICZNA w swych działaniach. Musi być jak "żona Cezara" ! a każda skaza powinna być przez policję szybko usuwana.

Ale w naszym kraju panuje jakieś dziwne przekonanie że jak ktoś dochodzi swoich praw a jeszcze staje na przeciw Policji która to przecież dba o nasze bezpieczeństwo, dobro i w ogóle, to MUSI być winny lub jest zwykłym PIENIACZEM. Błąd a wręcz GŁUPOTA! Wszędzie pracują ludzie! Ludzie popełniają błędy, schodzą na złą drogę lub są z gruntu źli i nieuczciwi i tacy ludzie również mogą pracować w Policji. Prawem i obowiązkiem zaś PRAWORZĄDNEGO OBYWATELA (co to się kontroli nie boi bo nie ma nic do ukrycia) jest wytykanie np. Policji błędów popełnianych przez funkcjonariuszy by je wyeliminować, naprawić. Prawem i obowiązkiem jest zgłaszanie skarg czy podejrzeń gdy nasze prawa, lub prawo w ogóle, przez funkcjonariuszy są łamane. I nie ma to związku z pieniactwem tylko z obywatelską postawą na której zbudować można praworządne demokratyczne państwo. Podkreślam MOŻNA bo do takiego modelu Państwa jeszcze nie doszliśmy i czytając komentarze dot. artykułu i autora myślę że nieprędko dojdziemy gdyż świadomość społeczeństwa jest nadzwyczaj marna.

Dodam że są kraje w których zwykły mundurowy, przysłowiowy "krawężnik" zawsze jest uprzejmy i uczynny, chodzi nieuzbrojony, służy pomocą, bo na tym polega jego praca! Służyć i chronić ! A mimo to cieszy się należnym szacunkiem i budzi respekt! Albo taki  przykład: Patrol Policji zatrzymuje się na autostradzie by zmienić koło w aucie jakiegoś przypadkowego kierowcy! Nie są to jakieś przypadki niezwykłe i śmiem twierdzić że i w naszej rzeczywistości mogłyby się zdarzyć lub nawet się zdarzały.
Tylko ja jakoś o takim uczynnym podejściu Policji nie słyszałem i takie programy jak ten opisywany, nie poprawiają ogólnego wrażenia.

Teraz napiszę coś niesłychanie mądrego  Coś, czego zastosowanie pozwoli na ograniczenie do minimum całego zła na świecie...

Otóż należy znaleźć  złoty środek i go stosować ! :-)
Do chuliganów zdecydowanie i z rezerwą a do praworządnych obywateli uprzejmie i z wiarą w człowieka bo nie można każdego traktować jak potencjalnego przestępcę!
Ba ! ale jak to zrobić ? jak rozpoznać ?

A tego to ja już nie wiem, jestem tylko zwykłym obywatelem....

1 komentarz: